Hvis en af dine venners kæreste lavede noget bagom ryggen på ham/hende, ville du så fortælle det til vedkommende? Ville du vente til han/hun selv fandt ud af det? Vente og se om det blev alvorligt inden du gjorde noget som kunne forårsage et endeligt brud?
Spike er jo nok den sidste vi ville have mistænkt for at gøre sig moralske overvejelser af nogen art. Så hvorfor afslører han overfor Buffy hvad Riley har lavet bagom ryggen på hende, hvis det ikke er for at gavne sin egen sag? Nå, men nok om de indlysende overvejelser og til de mere komplicerede, hvorfor gør Riley som han gør og har gjort i de sidste par afsnit?
Man kunne sige at denne uges afsnit i bund og grund handler om prostitution, og hvorfor mænd i tilsyneladende lykkelige forhold opsøger andre kvinder? Personligt kunne jeg ihvertfald ikke lade være med at drage paraleller mellem Riley og Hugh Grant. Her har man en mand som har noget vi andre næsten er parat til at slå ihjel for at få fat på, og alligevel vælger han at opsøge en anden ved siden af.
Den første ide der trænger sig på er selvfølgeligt at de jo ikke må føle sig tilfredsstillet af den de er sammen med, men for de af os der kan huske afsnittet "Where the wild things are" fra fjerde sæson er det nok ikke nogen forklaring, selv en gennemført møghund som Parker Stevenson måtte indrømme Buffy lå til topkarakter på det område.
En anden mulighed kunne være at syndighed er mere tiltrækkende end dyd? I bogen "The secret lifte of a satanist" fortæller Blanche Barton om hvordan over-satainsten Anton LaVey formulerede denne teori gennem sine tidlige år som medlem af cirkus, forskellige tivolier og til sidst som musiker i en stripbar.
Alle disse steder kunne han se hvordan pæne familiefædre og fremtrædende medlemmer af lokalsamfundet lod sig tiltrække af det forbudte og dekadente, og selv idag kan vi se fremtrædende politikere risikere hele deres magt og karriere for at være sammen med en af deres egne medarbejdere eller en tilfældig prostitueret. Måske havde kirkefaderen Augustin fat i den alnge ende da han formulerede det ofte citerede 'Oh lord, make me chaste, just not yet".
Den sidste mulighed skulle være at mændene kan opnå noget som de ikke har mulighed for i deres pæne fast forhold. I Rileys tilfælde har det været symboliseret ved den erotiske oplevelse der ifølge litteratur og myter skulle være forbundet med vampyrens bid. En oplevelse som er større og mere intens end almindelig sex.
Man behøver jo ikke at læse mange annoncer i Ekstra Bladet eller surfe længe på internettet for at opdage at der er et mindre, men velfungerende marked for at levere hvad mænd enten ikke kan finde en partner til, eller hvad de enten ikke tør eller ikke kan overtale deres partner til.
Så paradoksalt nok ender de to store tabere i afsnittet med at være Buffy og Riley, som nok elsker hinanden, men frygter den gensidige ærlighed og det at dele de dybe følelser. Mens Xander i tide når at indse hvordan han kan føre sit forhold til den ligefremme Anya (som i parentes bemærket heller ikke ser ud til at være fremmed overfor variationer i samlivet) til et nyt niveau.
Al respekt for den der har modet til at turde.
Tilbage til skriverier